THE MERCK MANUAL MEDICAL LIBRARY: The Merck Manual of Medical Information--Home Edition
Tips for better results

Section

Subject

Topics

Forehand-tenniselleboog

Een forehand-tenniselleboog (golferselleboog, honkbalelleboog, kofferelleboog, mediale epicondylitis) is een beschadiging aan de pezen die het buigen van de pols in de richting van de handpalm mogelijk maken. De beschadiging veroorzaakt pijn aan de handpalmzijde van de onderarm tussen de elleboog en de pols.

Deze blessure wordt veroorzaakt door het met te grote kracht buigen van de pols in de richting van de handpalm. Factoren die een dergelijke kracht teweegbrengen, zijn onder meer zwakke schouder- of handspieren, met grote kracht serveren bij tennis, slaan van een bovenhandse service, slaan van zware, natte ballen, gebruik van een te zwaar racket of een racket met een te kleine handgreep of een te strakke bespanning, werpen van een honkbal of een speer; bepaalde slagen bij het golfen en het dragen van een zware koffer. Wanneer men ondanks de pijn toch blijft sporten, kunnen de pezen van het bot losscheuren, waardoor bloedingen ontstaan.

De pijn is voelbaar aan de handpalmzijde van de elleboog en onderarm aan de kant van de pink, terwijl de pols tegen weerstand in de richting van de handpalm wordt gebogen of wanneer men in een harde rubber bal knijpt. Ter bevestiging van de diagnose vraagt de arts aan de patiënt in een stoel te gaan zitten met de geblesseerde arm rustend op een tafel met de handpalm naar boven. De arts duwt de pols omlaag en vraagt de patiënt de hand op te tillen door de pols te buigen. Iemand met forehand-tenniselleboog voelt pijn in de elleboog.

De patiënt mag niets doen wat pijn veroorzaakt wanneer de pols richting handpalm wordt gebogen of zo wordt gedraaid dat de pink zich aan de lichaamszijde bevindt. Na genezing van de blessure moet een tennisspeler, naast de geblesseerde spieren, ook de pols- en schouderspieren versterken. Er is zelden een operatie nodig. Bij een backhand-tenniselleboog wordt vaker een operatie uitgevoerd. Tijdens de operatie wordt littekenweefsel uit de spier verwijderd om genezing te bespoedigen.

illustrative-material.figure-short 4

Tenniselleboog

Tenniselleboog

De twee soorten tenniselleboog, de backhand- en de forehand-tenniselleboog, veroorzaken pijn in verschillende delen van de elleboog en onderarm.

illustrative-material.sidebar 4

Versterking van de polsspieren

voor een backhand-tenniselleboog

  • Ga op een stoel naast een tafel zitten. Leg de geblesseerde onderarm op de tafel met de handpalm naar beneden en de elleboog gestrekt, terwijl de pols en hand over de rand hangen. Houd een gewicht van een halve kilo in de hand. Til de hand langzaam op en laat deze weer langzaam zakken door de pols te buigen en te strekken. Herhaal dit tien keer. Rust één minuut uit, doe het dan nog tweemaal tien keer. Als de oefening pijn veroorzaakt, moet u onmiddellijk stoppen en het de volgende dag nog eens proberen. Doe deze oefening om de dag. Verhoog het gewicht naarmate de oefening gemakkelijker wordt.
  • Houd met de handpalm naar boven een stuk hout ter dikte van een bezemsteel vast, waaraan met een touw een gewicht van een pond is vastgemaakt. Draai het gewicht omhoog. Herhaal dit tien keer. Stop zodra u pijn voelt. Doe deze oefening om de dag. Verhoog geleidelijk het gewicht, maar voer het aantal herhalingen niet op.
  • Leg de rug van de hand op een tafel met de vingers naar het lichaam gericht en de elleboog gebogen. Strek langzaam de elleboog waarbij de hand in contact blijft met de tafel
  • en houd deze positie 10 seconden vast. Herhaal dit tien keer. Strek niet verder dan de pijngrens.

voor een forehand-tenniselleboog

  • Ga op een stoel naast een tafel zitten. Plaats de geblesseerde onderarm met de handpalm open op de tafel en laat de pols en hand over de rand hangen. Houd een gewicht van een halve kilo in de hand. Til de hand langzaam op en laat deze weer langzaam zakken door de pols te buigen en te strekken. Herhaal dit tien keer. Rust één minuut uit, herhaal dit dan nog tweemaal tien keer. Stop als de oefening pijn doet en probeer het de volgende dag nog eens. Verhoog het gewicht naarmate de oefening gemakkelijker wordt.
  • Houd met de handpalm naar boven een stuk hout ter dikte van een bezemsteel vast, waaraan met een touw een gewicht van een halve kilo is vastgemaakt. Draai het gewicht omhoog. Herhaal dit twintig keer. Stop als de oefening pijnlijk wordt. Verhoog het gewicht geleidelijk, maar voer het aantal herhalingen niet op.
  • Knijp verschillende malen per dag zachtjes in een zachte sponsachtige bal, ontspan daarna.

Last full review/revision February 2003

Back to Top

Previous: Backhand-tenniselleboog (laterale epicondylitis)

Next: Rotator-cuff-beschadiging

Figures
Tables
Disclaimer