THE MERCK MANUAL MEDICAL LIBRARY: The Merck Manual of Medical Information--Home Edition
Tips for better results
In This Topic
Hardlopersknie
Back to Top

Section

Subject

Topics

Hardlopersknie

Een hardlopersknie (patellofemoraal stresssyndroom) is een aandoening waarbij de knieschijf (patella) bij bewegingen van de knie tegen het uiteinde van het dijbeen (femur) schuurt.

De knieschijf is een schijfvormig bot dat vastzit aan de gewrichtsbanden en pezen aan de voorzijde van de knie. De knieschijf beweegt tijdens het hardlopen gewoonlijk licht omhoog of omlaag zonder het dijbeen te raken.

Een hardlopersknie kan worden veroorzaakt door een structurele stoornis, zoals een knieschijf die te hoog (patella alta) of te laag in het kniegewricht zit of waarop de pezen niet centraal zijn ingehecht of door strakke hamstrings of door strakke achillespezen en zwakke dijbeenspieren, die normaal de knie helpen stabiliseren. Zwakke dijbeenspieren zijn de meest voorkomende, maar ook te behandelen oorzaak van een hardlopersknie. Door de zwakte van deze spieren kan de knieschijf opzij bewegen en tegen het dijbeen aan schuren. Een tweede algemeen voorkomende behandelbare oorzaak is het overmatig naar binnen kantelen van de voeten (pronatie) tijdens het wandelen of hardlopen, terwijl de voorste dijbeenspieren (quadriceps) de knieschijf naar buiten trekken. Door deze gecombineerde krachten schuurt de knieschijf tegen het uiteinde van het dijbeen.

De pijn (en soms de zwelling) begint meestal tijdens het hardlopen en is vooral merkbaar aan de binnenkant van de knieschijf. Eerst is alleen heuvelafwaarts hardlopen pijnlijk, maar in een later stadium is dat het geval bij alle vormen van hardlopen. Uiteindelijk zijn ook andere beenbewegingen, in het bijzonder de trap aflopen, pijnlijk.

Het is van belang niet hard te lopen totdat dit weer pijnloos kan. Er kunnen wel andere soorten sport worden gedaan, zoals fietsen (als dat niet pijnlijk is), roeien en zwemmen, om zo de conditie op peil te houden. Het is zinvol oefeningen te doen om de spieren aan de achterkant (hamstrings) en voorkant (quadriceps) van het dijbeen te rekken en om de vastus medialis te versterken (dit is een spier aan de binnenkant van het dijbeen die de knieschijf naar binnen trekt). Er zijn steunzolen in de handel verkrijgbaar die de voetboog helpen ondersteunen en die zowel in sportschoenen als in gewone schoenen kunnen worden gedragen. Soms moeten de steunzolen op maat worden gemaakt.

illustrative-material.figure-short 3

Hardlopersknie

Hardlopersknie

Gewoonlijk beweegt de knieschijf (patella) tijdens het hardlopen licht op en neer zonder het dijbeen (femur) te raken. Als de voeten overmatig naar binnen kantelen (pronatie), draait het onderbeen naar binnen en trekt zo ook de knieschijf naar binnen, terwijl de dijbeenspieren de knieschijf naar buiten trekken. Door deze tegengestelde krachten schuurt de achterkant van de knieschijf tegen het uiteinde van het dijbeen, wat tot blessures en pijn leidt.

illustrative-material.sidebar 2

Versterking van de vastus medialisspier

Ga met beide knieën gestrekt staan. Trek de quadriceps (aan de voorkant van de dijen) aan, terwijl u uw knieschijven optrekt. Houd deze positie ongeveer tien seconden vast en ontspan dan.Herhaal dit regelmatig gedurende de dag.Ga op de vloer zitten met beide knieën gestrekt en de benen ver uit elkaar. Draai de benen buitenwaarts zodat de tenen zo ver mogelijk naar buiten wijzen. Hef het geblesseerde been langzaam vanuit de heup op (met de knie gestrekt), houd deze tien seconden vast op ongeveer 25 centimeter van de grond en laat het dan zakken. Houd de knie daarbij gestrekt. Doe om de dag drie reeksen van tien.Ga op de vloer zitten met twee of meer kussens onder elke knie zodat deze in een hoek van 135 graden liggen. Bevestig een gewicht van twee kilo aan de enkel. Hef de voet langzaam op door de knie te strekken, laat de voet dan langzaam zakken. Doe drie reeksen van tien. Voer deze oefening op door het gewicht te verzwaren, niet door verhoging van de frequentie.

Last full review/revision February 2003

Back to Top

Previous: Achillespeesontsteking

Next: Hamstringblessure

Figures
Tables
Disclaimer